Brug historiefortælling når du kommunikerer forandringer

Historier og metaforer er kraftfulde værktøjer til at formidle forandringsbudskaber! Historiefortælling har rødder tilbage til menneskets tidligere historie – og det virker stadig, fordi historier er gode til at:

  • Engagere mennesker ved at tale til deres følelser
  • Skabe forbindelse mellem de konkrete budskaber og tilhørernes erfaringer
  • Formidle ”det store billede” og konteksten for budskaberne
  • Lægge op til dialog mellem tilhørerne, da historier er lette at tale videre om bagefter
  • Igangsætte individuel refleksion
  • Få deltagerne til at huske budskaberne nemmere (historier huskes nemmere end punkter på en slide)
  • Underholde – gøre budskaberne interessante og sjove
  • Sætter hjernen i Alpha-tilstand, som er en tilstand af afslappet opmærksomhed, der er den ideelle tilstand for læring

Har du svært ved at finde historierne? De kan komme mange steder fra: dagens nyheder, internettet, organisationens fælles historier om tidligere begivenheder, myter, fabler, eventyr, litteraturen, film, fjernsyn, andre gode talere og ikke mindst ens personlige erfaringer. Prøv den teknik at sætte nogle gule post-it’s nederst på din skærm med de budskaber, du søger en historie til. Så er de i fokus, og du er mere opmærksom på de historier, der dukker op, som kan bruges. Acquiro har lavet et værktøj, som er en guideline til at bruge historiefortælling i forandringsprocesser.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *